-
2024年10月2日(水)18:00より、Web配信にて第138回国際ARCセミナーを開催いたします。
プログラムは下記となります。
講師:Lani ALDEN氏(カリフォルニア大学バークレー校日本研究博士課程大学院生)
タイトル:「New Approaches to Digital Humanities: Large-Language Models and Large-Scale Tokenized Personal/Public Databases of Primarily Japanese Sources」
日時:2024年10月2日(水)18:00~19:30
参加:Zoom配信(関係者のみ・予約不要)
※クローズドイベントのため、YouTube配信はございません。
[イベント情報]2024年9月27日(金)この度、日本学術振興会(JSPS)および英国研究・イノベーション機構(UK Research and Innovation, UKRI)の助成による国際共同研究プロジェクト「Creative Collaborations: Salons and Networks in Kyoto and Osaka 1780-1880(上方文化サロン:人的ネットワークから解き明かす文化創造空間 1780-1880)」の一環として、大英博物館と立命館大学アート・リサーチセンター 文部科学省 国際共同利用・共同研究拠点「日本文化資 源デジタル・アーカイブ国際共同研究拠点」(ARC-iJAC)の共催シンポジウムが2024年9月10日、11日に開催されました。
立命館大学アート・リサーチセンター(ARC)センター長の赤間亮教授と大英博物館アジア部学芸員の矢野明子博士を研究代表者とするこの研究プロジェクトは、大英博物館、そして日本各地に所蔵されている5,000点を超える作品を分析することで、前近代日本、特に1780年から1880年頃の京阪神地域で発達した“上方文化サロン”や文化創生における集団制作(合作)システムの文化的・社会的影響を調査・分析し、高度な文化成熟が成立するメカニズムを解明することを目的としています。
本プロジェクトでは、ARCが構築・運営するオンライン型研究システム「上方文化人総合データベース」に、これらの作品を登載しました。このシステムは、研究活動に活用できる前近代日本文化研究の新たなポータルとして、複数のデータベースにより構成されています。将来的に同様の形で異なるテーマのポータルを追加することも可能です。
<ARCバーチャル・インスティテュート:「上方文化サロンとネットワーク 1780年~1880年」>
本シンポジウムは日本語と英語で行われ、一般公開されました。
全講演者の講演要旨集は→こちらからダウンロードできます。
プログラム
(※) は日本語での発表でした。Day 1: September 10, 2024 9:00-9:10 Greetings
Akiko Yano (British Museum)9:10-11:00 Session 1: Poetry (haiku) circles and artists Speaker 1
Scott Johnson (Professor Emeritus, Kansai University): Notes on "A Haiku Journey to Osaka"Speaker 2
Yokoya Ken'ichiro (Otsu City Museum of History): 中嶋来章と俳諧摺物―義仲寺をめぐる絵師と俳壇 (※)Speaker 3
Ida Taro (Professor, Kindai University):『花月帖』から見える東西のサロンの交流 (※)Speaker 4
Sugimoto Yoshihisa (Professor, Tohoku University): 渡辺南岳と中村芳中の江戸行―俳諧と絵画の交流 (※)Discussant: Alfred Haft (British Museum) 11:05-12:55 Session 2: Osaka, a centre of literati culture Speaker 1
Nakatani Nobuo (Professor Emeritus, Kansai University; online): Kimura Kenkadō and his fellow artistsSpeaker 2
Tsukuda Ikki (Issa-an tea master; online): 煎茶サロンの仕掛け・語らいを生む絵画 (※)Speaker 3
Paul Berry (Professor Emeritus, Kansai University of Foreign Studies): Nature of literati world in OsakaSpeaker 4
Akeo Keizo (Professor, Osaka University of Commerce): 文化サロンとしての蔵屋敷 (※)Discussant: Andrew Gerstle (Professor Emeritus, SOAS University of London) 13:00-14:00 Break 14:00-14:50 Session 3: Independent paper Akama Ryō (Professor, Ritsumeikan University): 幕末明治の京都・大阪における文化サロン人物ネットワークのデータアーカイブと分析システム (※)
Commentator: Matsuba Ryoko (Sainsbury Institute for the Study of Japanese Arts and Cultures)14:50-15:10 Break 15:10-17:00 Session 4: Literary and artistic circles: publications, popularisation and commercial aspects Speaker 1
Xiangming Chen (PhD student, University of Oxford): Guide to literati: Kenkadō, Osaka publishing and reception of Qing artSpeaker 2 John Carpenter (Metropolitan Museum of Art): Collaborative paintings with poetry inscriptions as records of Kyoto salon culture Speaker 3 Yamamoto Yoshitaka (National Institute of Japanese Literature (NIJL)): Court nobles among renowned masters and friends: The imperial court and albums of calligraphy and painting in the early 19th-century Kyoto-Osaka region Speaker 4 Jingyi Li (Assistant Professor, Occidental College in Los Angeles; online): Commercialized gatherings and commodified literati in 19th-century shogakai Discussant: Ellis Tinios (Professor Emeritus, University of Leeds) Day 2: September 11, 2024 9:30-11:20 Session 5: Connections and networks via art Speaker 1
Iwasa Shin'ichi (Osaka Museum of History): 江戸時代後期の京坂と近隣地域における合作書画の諸相について-制作背景と揮毫者を中心に-(※)Speaker 2
Yamamoto Yukari (Wako University): 春画とサロン―長崎来舶清人との関係を中心に (※)Speaker 3 Hirai Yoshinobu (The National Museum of Modern Art (MOMAK)): 京・大坂における長崎派風の伝播の諸相 (※) Speaker 4 Timothy Clark (Honorary Research Fellow, British Museum): Maruyama-Shijō art at the British Museum Discussant: Rosina Buckland (British Museum) 11:20-12:00 General discussion
シンポジウム「Creative Collaborations in Kyoto, Osaka and Beyond, 1770-1900」
日時:2024年9月10日(火)9:00~17:00、9月11日(水)9:30~12:00
会場:イギリス・ロンドン RG01, SOAS University of London
主催(英国側):大英博物館
主催(日本側):立命館大学アート・リサーチセンター 文部科学省 国際共同利用・共同研究拠点「日本文化資 源デジタル・アーカイブ国際共同研究拠点」(ARC-iJAC)ヘッダー画像クレジット:Tanida Sukenaga (artist, 1748-1825) and six haiku poets, Six poets (imitating the theme of 'Six Immortal Poets'). Surimono, colour woodblock print, 1808. British Museum, 1987,0729,0.2.
2024年度「AI解読支援システムを使った くずし字解読力錬成講座」をスタートします。
この講座は、ARCが運用する古典籍・浮世絵・古文献データベースの機能である「くずし字翻刻支援・教育システム」を使ってオンライン上で行われるものです。いつでも、どこでも、自由に時間を使って訓練ができます。
国内外の日本学研究者でくずし字解読の能力を身に着けたい方はだれでも参加できます。特徴は、
1,熟練のチューターによって添削指導を受けられること
2,AIによるサジェスト機能が使えること
3,ARCの大規模なデータベースに登載されている作品から教材を広く選択できること。
4,データベース未搭載の作品も、追加できること。
単発で行われるくずし字講座や翻刻そのものが目的のシステムとは違い、自分のペースで自身で作品・資料を読み進めながら<解読能力の訓練>をしていくことができることです。
初級・中級レベルの方々が主に対象になります。なお、本システムは画面単位でのOCRシステムMIWOも導入しています。MIWOによって解読された結果を保存したうえで、修正していくことで高速に翻刻プロジェクトを進めることができます。
個人・グループの研究プロジェクトで、特定の作品・作品群の翻刻プロジェクトへの支援を希望する場合も、この機会にプロジェクト登録してください。参加費は無料です。
※なお、本講座は、令和 6(2024)年度「国際日本研究」コンソーシアム公募事業の支援を受けています。参加希望の方は下記のフォームからお申し込みください。
↓↓↓
申込みフォーム
締切日:2024年10月4日(金)12時(JST)【実施内容詳細】
実施期間:2024年10月14日から2025年3月15日まで
使用言語:日本語(日本語古文献の翻刻能力を身に着けるには日本語能力が必要です)
1、くずし字で書かれた文献を解読していきたい初心者から中級者(定員:25名)
※熟練チューターの添削指導を受けられます。2、AI文字単位解読支援・MIWO翻刻システムを使い、翻刻プロジェクトを展開したい個人・グループ
※チューターの指導は受けられません。なお、博士論文等や自身の研究論文に引用する文献の解読のみに特化した目的での参加はご遠慮ください。
【スケジュール】
10月14日頃 採択通知
10月17日(JST 20時)・18日(JST 9時) オンライン説明会(見逃し配信があります)
11月・12月に古典籍にかかわる講演(英語・日本語)
※また、期間中数回のシステム講習会を予定しています。3月下旬 クロージング・ミーティング開催
【問合せ先】
立命館大学アート・リサーチセンター
国際卿共同利用共同研究拠点 事務局
Email: r-darc@st.ritsumei.ac.jp
Tel: +81-75-465-8476この度、日本学術振興会(JSPS)および英国研究・イノベーション機構(UK Research and Innovation, UKRI)の助成による国際共同研究プロジェクト「Creative Collaborations: Salons and Networks in Kyoto and Osaka 1780-1880(上方文化サロン:人的ネットワークから解き明かす文化創造空間 1780-1880)」の一環として、2024年9月10日と11日にシンポジウムが開催されます。
日時:2024年9月10日(火)9:00~17:00、9月11日(水)9:30~12:00
会場:イギリス・ロンドン RG01, SOAS University of London
主催(英国側):大英博物館
主催(日本側):立命館大学アート・リサーチセンター 文部科学省 国際共同利用・共同研究拠点「日本文化資 源デジタル・アーカイブ国際共同研究拠点」(ARC-iJAC)本シンポジウムはハイブリッド・イベントで、一般公開されます。発表は日本語または英語で行われます。(Q&Aセッションは通訳あり)
申込み:Sophie Gong (YGong@britishmuseum.org) までご連絡ください。
プログラム(予定)
(※) は日本語での発表です。Day 1: September 10, 2024 9:00-9:10 Greetings
Akiko Yano (British Museum)9:10-11:00 Session 1: Poetry (haiku) circles and artists Speaker 1
Scott Johnson (Professor Emeritus, Kansai University): Notes on "A Haiku Journey to Osaka"Speaker 2
Yokoya Ken'ichiro (Otsu City Museum of History): 中嶋来章と俳諧摺物―義仲寺をめぐる絵師と俳壇 (※)Speaker 3
Ida Taro (Professor, Kindai University):『花月帖』から見える東西のサロンの交流 (※)Speaker 4
Sugimoto Yoshihisa (Professor, Tohoku University): 渡辺南岳と中村芳中の江戸行―俳諧と絵画の交流 (※)Discussant: Alfred Haft (British Museum) 11:05-12:55 Session 2: Osaka, a centre of literati culture Speaker 1
Nakatani Nobuo (Professor Emeritus, Kansai University; online): Kimura Kenkadō and his fellow artistsSpeaker 2
Tsukuda Ikki (Issa-an tea master; online): 煎茶サロンの仕掛け・語らいを生む絵画 (※)Speaker 3
Paul Berry (Professor Emeritus, Kansai University of Foreign Studies): Nature of literati world in OsakaSpeaker 4
Akeo Keizo (Professor, Osaka University of Commerce): 文化サロンとしての蔵屋敷 (※)Discussant: Andrew Gerstle (Professor Emeritus, SOAS University of London) 13:00-14:00 Break 14:00-14:50 Session 3: Independent paper Akama Ryō (Professor, Ritsumeikan University): 幕末明治の京都・大阪における文化サロン人物ネットワークのデータアーカイブと分析システム (※)
Commentator: Matsuba Ryoko (Sainsbury Institute for the Study of Japanese Arts and Cultures)14:50-15:10 Break 15:10-17:00 Session 4: Literary and artistic circles: publications, popularisation and commercial aspects Speaker 1
Xiangming Chen (PhD student, University of Oxford): Guide to literati: Kenkadō, Osaka publishing and reception of Qing artSpeaker 2 John Carpenter (Metropolitan Museum of Art): Collaborative paintings with poetry inscriptions as records of Kyoto salon culture Speaker 3 Yamamoto Yoshitaka (National Institute of Japanese Literature (NIJL)): Court nobles among renowned masters and friends: The imperial court and albums of calligraphy and painting in the early 19th-century Kyoto-Osaka region Speaker 4 Jingyi Li (Assistant Professor, Occidental College in Los Angeles; online): Commercialized gatherings and commodified literati in 19th-century shogakai Discussant: Ellis Tinios (Professor Emeritus, University of Leeds) Day 2: September 11, 2024 9:30-11:20 Session 5: Connections and networks via art Speaker 1
Iwasa Shin'ichi (Osaka Museum of History): 江戸時代後期の京坂と近隣地域における合作書画の諸相について-制作背景と揮毫者を中心に-(※)Speaker 2
Yamamoto Yukari (Wako University): 春画とサロン―長崎来舶清人との関係を中心に (※)Speaker 3 Hirai Yoshinobu (The National Museum of Modern Art (MOMAK)): 京・大坂における長崎派風の伝播の諸相 (※) Speaker 4 Timothy Clark (Honorary Research Fellow, British Museum): Maruyama-Shijō art at the British Museum Discussant: Rosina Buckland (British Museum) 11:20-12:00 General discussion 2024年9月8日、Meng Changgong教授(大連大学 学長)がアート・リサーチセンター(ARC)を見学されました。
ARCの建物やデジタルアーカイブ施設を見学されたほか、Travis Seifman氏(現ARCリサーチマネージャー/立命館大学衣笠総合研究機構・准教授)によるARCのDH研究活動に関する紹介を行いました。
We are pleased to announce the launch of the new Shahon Mokuroku 写本目録/Manuscripts (Bibliographic) Database, which includes over 3,400 bibliographic records for Japanese handwritten manuscripts held by the C. V. Starr East Asian Library, University of California, Berkeley. This database is now available through the Library's Japanese Special Collections portal, provided by the Art Research Center (ARC), Ritsumeikan University.
For the convenience of users, the same bibliographic records have also been added to the Kotenseki 古典籍/Old and Rare Books database within the same portal. UC Berkeley's Japanese Manuscripts Collection comprises approximately 7,800 volumes and 4,200 single sheets, dating from the 14th to the 20th century, and was originally part of the Mitsui Bunko collection.
Japanese Special Collections at the C. V. Starr East Asian Library, University of California, Berkeley
https://www.arc.ritsumei.ac.jp/lib/vm/UCB/A0/As most of these volumes have not yet been cataloged in OCLC WorldCat, scholars interested in this collection previously needed to consult three separate title lists provided by the National Institute of Japanese Literature (NIJL): 「カリフォルニア大学バークレー校旧三井文庫写本目録稿」,「カリフォルニア大学バークレー校旧三井文庫写本目録稿追加」, and 「カリフォルニア大学バークレー校旧三井文庫御会関係資料細目稿」. Now, an additional tool is offered to facilitate the discovery of items of interest, with each record providing much more detailed information, including titles and creator names in romanization, as well as Naikaku Bunko classification terminology. To browse these titles in the Kotenseki 古典籍/Old and Rare Books database, please enter "ms" in the "object no." or "資料番号" box and click the "search" button.
The bibliographic information for these records was collected through careful examination of each manuscript by many researchers who participated in an extensive research project led by Prof. Motoi Katsumata of Meisei University, with generous funding from the Mitsubishi Foundation (2015), Meisei University (2016), KAKEN grants (2017-2021), and the International Joint Digital Archiving Center for Japanese Art and Culture (ARC-iJAC), Art Research Center, Ritsumeikan University (2023). Frequent participants in the onsite visits to the library over the years included Prof. Takahiro Sasaki of Shidō Bunko, Keiō University, and Prof. Atsushi Satō of Nihon University.
Prof. Katsumata received an honorable mention from NCC's Comprehensive Digitization and Discoverability Program Award in 2021 for his video presentation, "Connecting Books through Stamps." His project of examining seals stamped on these manuscripts has been completed, and the transcribed seal texts are now searchable in these databases (please use the "用語/other term" box for searching).
The integration of the bibliographic data for the Japanese Manuscripts Collection into the "Old and Rare Books" database has been realized through a long-standing collaboration between Prof. Motoi Katsumata (Meisei University), Toshie Marra (University of California, Berkeley), and Prof. Ryo Akama (Ritsumeikan University/Director of the ARC).
With the establishment of the International Joint Digital Archiving Center for Japanese Art and Culture (ARC-iJAC) in 2019, the Art Research Center strives to push the internationalization of research activities that transcend disciplines and geographic boundaries.NEWS
Toshie Marra introduces the outcomes of the nearly twenty years of research cooperation in digital archiving between the ARC and the C.V. Starr East Asian Library (EAL), UC Berkeley, which boasts one the world's largest collections of Japanese cultural resources. >> Read more. The colloquium comprised presentations from graduate students associated with each of the two Centers, with some presenting in English and some in Japanese.
The papers explored a range of topics in Japanese Studies related to performing arts, including performing arts in geisha districts (kagai), gender identity among onnagata performers, and the representation of historical figures as heroes or villains in prewar modern theatre, as well as "new approaches to cultural studies," with one using the example of mango production in Miyazaki prefecture in a broader discussion of the establishment of tropical fruit cultivation in Japan. >> Read more.The outcomes of this research project, supported by UK Research & Innovation (UKRI) and JSPS, are currently showcased at the British Museum as part of a Special Display.
The research project, led by Prof. Ryo Akama (College of Letters, Ritsumeikan University) and Dr. Akiko Yano (Curator, Department of Asia, British Museum), aims to investigate the cultural and social impact of art and literary salons and the collective creation of art (gassaku) in early modern Japan, particularly in the Kyoto-Osaka region.
As part of this project, the 'Kamigata Bunkajin Sogo Database' (「上方文化人総合データベース」) has been established by the ARC, providing a new portal for research on early modern Japanese culture. >> Read more.To support international joint research, we provide free accounts for ArcGIS Online, a web-based mapping software of Esri, Inc., to members of the International Joint Digital Archiving Center for Japanese Art and Culture (ARC-iJAC). >> Read more. Database News! The Shuichi Kato Collection held by the Ritsumeikan University Library is available
Shuichi Kato (1919-2008) was one of the leading international intellectuals in post-war Japan. Established in 2015, Ritsumeikan University's Research Center for Shuichi Kato and the Japanese Contemporary Thoughts aims to research the vast number of books and manuscripts in the Shuichi Kato Collection of the university library.
The ARC is pleased to announce the release of the digitally archived collection as follows:We were delighted to welcome Prof. Giovanni Molari (Rector, Bologna University) and Prof. Raffaella Campaner (Vice Rector for International Relations, Bologna University) to the ARC.
Dr. Travis Seifman (ARC Research Manager) gave a tour of the ARC facilities to a group of faculty and students of National Chengchi University, Taiwan.Upcoming Events
There are no upcoming events at this time.
Notice of Office Closure during Obon Summer Holiday 2024The Art Research Center will be closed from August 9 (Fri) to August 19 (Mon), 2024 due to the Obon summer holiday break.
We will not be able to respond to your inquiries or visits during this period.
We apologize for any inconvenience this may cause.
Thank you very much for your kind understanding.Office of the Art Research Center
Previous issues:
Spring 2024, Winter 2023, Autumn 2023, Summer 2023, Spring 2023, Winter 2022, Autumn 2022, Summer 2022, Spring 2022, Winter 2021, Autumn 2021, Summer 2021, Spring 2021, Winter 2020, Autumn 2020, Summer 2020, Spring 2020view this email in your browser Copyright © 2024 Art Research Center, Ritsumeikan University. All rights reserved.
Our mailing address is:
56-1 Toji-in Kitamachi, Kita-ku, Kyoto 603-8577 JAPAN
Want to change how you receive these emails?
You can update your preferences or unsubscribe from this list.[イベント情報]2024年8月 6日(火)Background:
Toshie Marra joined the C. V. Starr East Asian Library (EAL), University of California, Berkeley in 2012 as the Librarian for the Japanese Collection. Her areas of responsibilities include developing EAL's Japanese language collections and providing instruction and reference services for Japanese studies. Previously, she worked at the Richard C. Rudolph East Asian Library at the University of California, Los Angeles (UCLA) for 22 years. She holds a Master of Library and Information Science degree from UCLA with specialization in cataloging and preservation.Thank you very much for your time today. What sparked your interest in becoming a librarian?
Marra: Marrying a scholar of Japanese literature brought me to UCLA in the late 1980s. At that time, UCLA East Asian Library had just begun cataloging Chinese, Japanese, and Korean materials in the OCLC CJK system. I was hired as their first copy-cataloger for Japanese materials. Soon I discovered a shortage of librarians in North America with expertise in the Japanese language, especially those knowledgeable about handling Japanese pre-modern books, or kotenseki. As a result, many unique holdings remained uncatalogued in library storages. This unfortunate situation motivated me to pursue a career as Japanese Studies librarian in the U. S.
この度、立命館大学アート・リサーチセンターは、日本学術振興会(JSPS)および英国研究・イノベーション機構(UK Research and Innovation, UKRI)の「国際共同研究事業 英国との国際共同研究プログラム」(JRP-LEAD with UKRI)による研究助成を受け、国際共同研究プロジェクト「上方文化サロン:人的ネットワークから解き明かす文化創造空間 1780-1880」を開始することになりました。
本ワークショップは、上記の国際共同研究プロジェクトの一環として行われました。
日時:2024年7月30日(火)日本時間18:00(イギリス時間10:00)より
開催:オンライン(Zoom)
※closedな研究会として行われました。
タイトル:「挑戦するデジタル・ヒューマニティーズ(DH)」
会場:日文研セミナー室 1
日時: 2024年7月26日(金) 13:00-15:30
主催:Digital-HUSS コンソーシアム(高麗大・淑明女大・嶺南大・忠南大・順天大融合人材養成事業 団)、 立命館大学アート・リサーチセンター 文部科学省 国際共同利用・共同研究拠点「日本文化資 源デジタル・アーカイブ国際共同研究拠点」(ARC-iJAC)、国際日本文化研究センター
共催:情報処理学会・人文科学とコンピューター研究会、高麗大学校文科大学
概要:
日韓次世代デジタル・ヒューマニティーズ(DH)フォーラムは、デジタル人文学を研究する韓国と日本の 学生/次世代研究者の成果を共有し、国際的ネットワークを形成して、この分野の研究と教育とを先導できる グローバル拠点の構築を目標にしている。
今回、Digital-HUSS コンソーシアムの学生達と立命館大学の学生達が、文学・美術・社会・政治・大衆文 化などのそれぞれの問題関心にしたがって 10 個のテーマで研究成果を発表する。デジタル人文学に対する国 際的視野を培い、持続的な共同成果を創出する契機になることを期待する。
※発表言語は英語、 質疑応答は韓国語・日本語(通訳は質疑応答のみあり。日韓逐次通訳)
関連URL:https://www.nichibun.ac.jp/ja/research/other_conferences_symposia/2024/07/27/
プログラム:
総合司会:李承垠 (高麗大学校国語国文学科副教授) / 柳澔賢(高麗大学校中語中文学科助教授)
司会・通訳:梁誠允(高麗大学校人文社会デジタル融合人材養成事業団研究教授)
13:00 開催挨拶 鄭炳浩(高麗大学校・Digital-HUSS コンソーシアム団長)
13:05 発表 1 李娟優・柳賀英・許恩智 (高麗大学校日語日文学科)
「テキストデータの分析を通じて見た韓国人のコンテンツツーリズムの消費:「スラムダン ク」事例を中心に (Consumption of Korean content tourism through text data analysis: Focusing on
Content Tourism)」 13:15 討論 13:20 発表 2 戸塚史織 (立命館大学文学研究科 行動文化情報学専攻 博士後期) 「日本における絵画のデジタルアーカイブと分析:太田記念美術館の浮世絵コレクションア ーカイブの事例を中心に(Digital Archiving and Analysis of Visual Art in Japan: A Case Study of the Ukiyo-e Collection at the Ota Memorial Museum of Art)」 13:30 討論 13:35 発表 3 朴繍顯・朴株賢 (高麗大学校中語中文学科) 「初期 K-POP アイドル IP のストーリーワールドについての DH 分析(DH Analysis on the Story World of Early K-Pop Idol IP)」 13:45 討論 13:50 発表 4 立花唯翔 (立命館大学文学研究科 行動文化情報学専攻 博士前期) 「容量を測る−SfM-MVS を利用した大甕の容量計測から見えること−Measuring capacity: what can be seen from measuring the capacity of a large jar using SfM-MVS)」 14:00 討論 14:05 発表 5 李基焄・杜ナリン・申采沅 (高麗大学校言語学科) 「自然言語処理技法を活用した大韓民国進歩·保守政党のテキスト比較分析 (Comparative Text Analysis of South Korean Progressive and Conservative Parties Using NLP Techniques)」 14:15 討論 14:20 発表 6 Pittawat TAVEEKITWORACHAI (立命館大学情報理工学研究科 情報理工学専攻 博士前期)
「AI による物語:生成 AI を使った神話ベースのビジュアルノベルの生成」(A Tale from AIs: Generating a Mythology-Based Visual Novel Using Generative AIs)」
14:30 討論
14:35 発表 7 陸智完・金星彬・柳顯宗 (高麗大学校言語学科)・朴涓秀 (高麗大学校メディア学部)
「AI が生成したテキストの文学的受容可能性と文学の本質探求 (A Study on the Literature Acceptability of AI-Generated Texts and the Essence of Literature)」
14:45 討論
14:50 発表 8 羅海濱・李泰旻・李昞潤(高麗大学校国語国文学科)・羅海濱(高麗大学校英語英文学科)
「韓国の口碑文学の様相とデータの現代的活用 (The Modern Use of Data and Patterns of Korean Oral Literature)」
15:00 討論
15:05 発表 9 平野 理紗子(立命館大学文学研究科 行動文化情報学専攻 博士後期)
「デジタルアーカイブによるデザイン事典の構築と展望(The Construction and Prospects of a Design Encyclopedia Database from Digital Archives)」
15:15 討論
15:20 発表 10 潘孝林・李俊姬 (高麗大学校西語西文学科)
「空間を超えてスペイン語を体験する:セマンティック・ウェブで見る特殊なラテンアメリカ スペイン語(Experiencing Spanish Beyond Borders: Exploring Unique Latin American Spanish on the Semantic Web)」
15:30 討論
15:35 終了