0.02 The origin of Kabuki

In 1600, the dance by Okuni, a girl who introduced herself as a physic of Izumo Taisha, gained explosive popularity in Kyoto, and this dance became the basis of Kabuki. To entertain the audience, she dressed in man attire with gorgeous costumes, or sometimes dressed as a monk and danced on a stage. These unique performances caught people's attention and it became popular not only in Kyoto, but also in the central of Japan, Edo. Although there is no further information about her after then, her dance had been established as Kabuki-Odori in Japan.

Managers of Yujo-Ya, prostitute houses, took advantage of Kabuki-Odori popularity, and let prostitutes dress in man attire and dance to advertise their business. As expected, this YUJO-KABUKI, the dance by beautiful prostitutes, evoked various responses and became popular. Addopting Shamisen, a musical instrument introduced from China, to the performance hepled it gain more popularity, because Shamisen was not familiar yet in Japan at that time and caught many people's interests as well. However, in 1629, the shogunate prohibited YUJO-KABUKI concerning confusion of public morals.

Shortly after that, WAKASHU-KABUKI appeared instead of YUJO-KABUKI. Wakashu are young boys who haven't shaved their front hair, which was a coming-of-age ritual for men.

These boys played all characters on a stage include female roles, and especially the boys who had beautiful appearance and were skillful at female roles were later called ONNAGATA.

In Japan, there was already an art performance that young boys dance and sing on a stage, so WAKASHU-KABUKI was not really innovative, but dancing by beautiful young boys gained popularity as YUJO-KABUKI. Especially, Tokugawa Iemitsu, the third Shogun of Tokugawa family, loved this and invited them play in the Edo Castle. However, after the death of Iemitsu, WAKASHU-KABUKI was prohibited in 1652 by Shogunate, concerning that it has a possibility of promoting sodomy.

歌舞伎の源流は、日本の祭りで披露される芸能にあると言われている。祭りの芸能は、神を喜ばせると同時に、見物客を喜ばせるために、毎年目新しさを追求した。

歌舞伎の祖と言われている「阿国」は出雲大社の巫女と自称しており、祭りの芸能の名残をはっきりと残している。阿国は、豪華で華やかな装飾品をまとって男装をしたり、僧の衣装を着て踊ったり、それまでにない刺激的な出し物を演じ、京都で爆発的な人気を得て、その人気は江戸まで及んだ。阿国の踊りは、型破りなほど新鮮さを追求するという意味の動詞【かぶく】にちなみ、「歌舞伎踊り」として定着した。

 目新しさの追求は、民衆にとって最高の娯楽、つまりエロティシズムとすぐに結びついた。「歌舞伎踊り」の人気にあやかって成功したのは遊女屋の経営者たちで、遊女に男装させたり、驚くほど贅沢な衣装を着せて踊らせるなどして人目を引き付け、店の宣伝に利用した。この美しい遊女たちの踊る「遊女歌舞伎」はたちまち大流行した。しかしながら、1629年には幕府が風俗の乱れを危惧して、遊女による「歌舞伎踊り」を禁止した。

 遊女歌舞伎に代わって現れたのは、「若衆歌舞伎」であった。若衆とは、成人男性の習慣である前髪の剃髪を済ませていない少年たちのことである。この少年たちが遊女に代わって舞台上のすべての役を演じ、若衆の中でも容姿端麗で女役を得意とする役者が生まれ、これが「女形」の原点となった。日本には、古くから少年や青年たちが舞台にあがって踊りや歌を披露する芸能があったが、男色の対象ともなる美しい少年たちの「若衆歌舞伎」もすぐに刺激的であることを求めて色っぽさへ走った。幕府の3代将軍徳川家光は若衆歌舞伎の愛好者で、江戸城で見物を望んだこともあったが、家光の死後、若衆歌舞伎は男色を促進することを危惧した幕府によって1652年には禁じられた。