0.03 The beginning of present Kabuki

However, heeding strong requests, Kabuki was permitted to exist by transforming its style. Wakashu escaped the regulation by cutting their front hair and becoming adult man so that it was not WAKASHU-KABUKI anymore and continued their show business. In addition, the previous Kabuki style that focuses on sensual performance and actor's appearance was changed into the new style that focuses more on stories, and in this way, Kabuki gradually became an art. As a story gets complicated, length of the play became longer and actors elaborated a stage setting into details as well. Thus, Kabuki today as drama had been formed around this time. Add to rhis, from YUJO-KABUKI, Shamisen, instrument brought from China, came to be used. Shamisen was not familliar yet to the people at that time, so this caught more attention.

人々の強い要望に応えて、歌舞伎は再び形を変えて存続した。若衆たちが前髪を剃って成人した男となってしまえば、幕府の禁止した若衆歌舞伎ではなくなり、問題なく興行できた。この役者の転換は、歌舞伎が出し物から芸術へと変わる契機となった。成人した男性に限定された役者の構成のために、役者の容色や官能的な踊や舞を売り物にすることが不可能になり、演技やストーリーに重点をおいた内容へと転換した。複雑で面白味のあるストーリーを描くために、一幕で終わる寸劇から、数幕に及ぶ構成となり、現在のドラマとしての歌舞伎はこうして形成された。歌舞伎の舞台(セット)にも様々な工夫が見られるようになった。

「遊女歌舞伎」この頃からは、舞台音楽として、当時の人々にとってはまだ馴染みのなかった中国から渡来した三味線が主に使用されるようになった。その斬新さやがまた人々の関心を集めるきっかけとなった。