0.04 Programs

Kabuki programs are generally classified into three categories. JIDAI-MONO, SEWA-MONO, and SHOSAGOTO. JIDAI-MONO is the program whose stories are based on the events occoured before the Sengoku Period (15C-16C). In contrast, SEWA-MONO deals with the events occoured after the Sengoku Period. SHOSAGOTO is the program that focuses on dance.

In the Edo Period, the Tokugawa Shogunate had strong authority, so it was prohibted to perform a non-fiction story themed on the event occoured after 1600 (the period that the Tokugawa Shogunate held a political power), because it can be regarded as political criticism. However, there was no regulation to create a story based on the actual incidents or people as fiction story, so producers often changed the historical backdrop and names of the characters to escape the regulation. Title of the program also implied which event was themed so that audiences can easily guess.

Thus, at that time, every audience understood this political circumstance and hidden theme of the story. This tacit understanding between audiences and producers is called SEKAI (which means world), and Kabuki was founded on this common understanding.

歌舞伎の演目は、主に、時代物(戦国時代よりも前)、世話物(時代物よりもあとの時代を扱う)、所作事(踊りが主)という三種類に分けられます。

江戸時代には、政権批判になる可能性があるため、徳川幕府が政権を握った1600年以降を物語の舞台とすることが禁止されていました。しかし、話題になった事件や人物を題材にとることは禁止されてはいなかったため、時代設定を戦国時代よりも前に変え、登場人物の名前も、モデルになった人物が分かるように変えて芝居化していました。外題(演目の名前)にも、何を題材にしたのかを示唆する暗号が隠されています。

観客は、こうした事情や工夫をよく分かっていて、制作者たちが意図した事件を理解し、芝居を楽しんでいました。これが、歌舞伎における「世界」と呼ばれるものです。