Maruyama-Shijō art at the British Museum
大英博物館の円山四条派コレクション

Tim CLARK (British Museum, emeritus) ティム・クラーク(大英博物館名誉研究員)

The special display City life and salon culture in Kyoto and Osaka, 1770-1900 currently presented in the British Museum's Mitsubishi Corporation Japanese Galleries (to 30 March 2025) comprises the first comprehensive showing of the Museum's rich holdings of Maruyama-Shijō pictorial arts of the late 18th and 19th centuries. A curator aims to present a cogent, structured argument with the works selected, one that jumps across history to the cultural milieu in which they were originally created. But the multiple journeys of these precious paintings, prints and books between Kansai and Bloomsbury have been anything but simple. In my brief presentation I'll outline some of the high points of those long and patient processes.

The large 'founding' collections of Japanese paintings that came to the British Museum from William Anderson in 1881 and Arthur Morrison in 1913 already included hundreds of Maruyama-Shijō paintings, part of an ambition to create comprehensive holdings of Japanese art for the UK national collections. Since the 1970s concerted efforts have been made by former Keeper Lawrence Smith, independent scholar Jack Hillier and, latterly, myself and others further to upgrade the Museum's holdings. Specialist conservation staff in the Hirayama Conservation Studio for East Asian Pictorial Arts remount and otherwise care for these living collections. Rapid advances in digital technologies and the systematic digitization by Art Research Center, Ritsumeikan University now permit almost complete access by the global public to these unique treasures.

The Salons research project has been predicated on a 'prosopography' of artists and poets in early modern Kansai. In compliment, a prosopography of the persons involved, individually and collectively, in creating and utilising the rich Maruyama-Shijō collections at the BM can only add to their ongoing (and growing) significance.

Where might this journey go next?

大英博物館の三菱商事日本ギャラリーにおいて開催中の特別展示「京と大坂一都市の華やぎとサロン文化 1770~1900」(2025 年 3 月 30 日まで)は、大英博物館が所蔵する 18 世紀末から 19世紀にかけての円山四条派作品を初めて包括的に世に紹介するものである。学芸員とは、選ばれた作品を通じて、作品が制作された当時の文化的環境へ歴史を超えて到達するような、明瞭に構成された論の提示を目指すものである。しかしながら、これら多くの貴重な絵画、版画、版本が関西地域からロンドンのブルームズベリーへとやってきた道のりは、決して単純なものではなかった。本発表では、その長く根気のいる過程の中での重要なポイントを概観したい。

大英博物館所蔵日本絵画の「礎」となった二つの大きなコレクション、ウィリアム・アンダーソン・コレクション(1881 年)とアーサー・モリソン・コレクション(1913 年)には、すでに何百という円山四条派の作品が含まれていた。これは、イギリスの国のコレクションとして日本美術を包括的に収蔵しようという野心的な取り組みの一面を示している。1970 年代以降、前部長のローレンス・スミス、研究者のジャック・ヒリヤー、そして近年では私自身を含めたその他の多くが力を合わせて、大英日本コレクションの所蔵品をさらに充実させる努力が続けられてきた。東アジア絵画に特化した大英博物館の平山修復スタジオでは、修復専門スタッフが絵画の表装を改めたり、その他修復作業を行って、この成長をし続けるコレクションの保存に努めている。デジタル技術の急速な進歩と立命館大学アート・リサーチセンターによる体系的なデジタル化作業のおかげで、現在では世界中の人々がオンラインを通じて大英博物館ならではの宝のほぼすべてににアクセスできるようになっている。

私たちが行っているサロン文化研究プロジェクトは、近世期の関西地域における文化人の「プロソポグラフィー」に拠っている。大英博物館の豊かな円山四条派コレクションを構築し活用することに関わってきた個人およびグループの人々についての「プロソポグラフィー」は、さらなる重要性を付加することにほかならない。

この長い旅は、次にどこへ向かうのだろう?

動画 (要パスワード)

return.png

  • 投稿日:
  • by
  • [編集]

arrow_upward