-
June 21 2024 Salons Project Online Workshop
映像記録
6月21日(金)サロン・プロジェクト オンラインワークショップ
◆Paul Berry
ポール・ベリ―
Distinctive Features of the Osaka Area Bunjin Vortex
Osaka is noted for the dozens of important bunjin artists active there that included the likes of Urakami Gyokudō, Okada Beisanjin and Hankō, Fukuhara Gogaku, Tanomura Chikuden and Chokunyū. The complexities of Osaka are not only in the varied micro cultures of Dōjima,Nanba and others, but in their daily interactions with nearby locales This discussion considers briefly the nature of the geography of cities and how they are defined and the related economic, transportation and cultural factors that drew bunjin artists into the Osaka social circle. These factors helped to create a centripetal force that brought together artists, patrons, collectors, etc. in the Osaka locale. Introducing some of these perspectives that lie behind the artistic fusions that happened in the city are quickly considered as topics needing more attention in future studies of the bunjin world of Osaka.
大坂地域文人圏の特色
大坂は多くの重要な文人画家が活動したことで知られる。例えば、浦上玉堂、岡田米山人と半江、福原五岳、田能村竹田と直入らである。大坂の複雑さは、堂島、難波、その他の地区の小規模文化圏が存在したばかりでなく、近郊の土地々々との日常的なさまざまな交流があったことにも起因する。この発表では、都市の地理的位置とその性格づけ、そして関連する経済・交通・文化などの要因が大坂の社交グループにどう文人画家たちをひきつけたのか、などについて簡潔に考察したい。これらの要因は、大坂という土地に画家・パトロン・蒐集家等々をひとつの流れにまとめて巻き込む力を生み出す一助となった。大坂に発生した芸術的融合の背景にあるこれら複数の視座を紹介し、今後大坂の文人世界を研究する上でいっそうの注意を払う必要がある課題として提示したい。
◆Sophie Gong
ソフィー・ゴン(龔楊飄飄)
A Case Study of Intellectual Interaction in Osaka: Looking at Shinmo meizan shōgai zu
This presentation focuses on a book that was created by the Edo bunjin artist Suzuki Fuyō (1753-1816) after he visited Kimura Kenkadō (1736-1802) in Osaka. Shinmo meizan shōgai zu (New Copies of Fine Landscapes with Famous Mountains) is a three-volume book of Chinese landscape illustrations based on a Chinese original book in 1633 (preface) of the late Ming dynasty, which Kenkadō showed to Fuyō. The Japanese version faithfully reproduces the original images while incorporating additional design elements and change of image orders. As both a professional artist and a Confucian scholar, Fuyō seems to carry both identities in his artistic productions and his network of intellectuals. I will explore how this characteristic of Fuyō is reflected in Shinmo meizan shōgai zu. By examining the details of Fuyō's visit to Kenkadō, his access to the original Chinese manual, and the apparent reasons for his decision to make a reprint, this study will also investigate the background of the production of this book.
大坂における知的交流の一例:『新摸名山勝槩図』を中心に
本発表では、江戸の文人画家である鈴木芙蓉(1753-1816)が大坂を訪れたことをきっかけに生まれた書物『新摸名山勝槩図』に焦点を当てる。本書は、芙蓉が木村蒹葭堂(1736-1802)を訪れた際に、蒹葭堂が彼に見せた明代崇禎 6 年(1633)の中国原本 をもとにして制作され、三巻からなる中国山水画譜である。芙蓉の摸刻版は、元の画像を忠実に再現しつつ、その時代の文人趣味を反映した内容を組み込んでいる。芙蓉は職業画家であると同時に儒学者でもあり、その両方のアイデンティティが彼の作品および人的ネットワークに反映されているように見える。それが『新摸名山勝槩図』にどのように反映されているかを探る。そして、芙蓉が蒹葭堂を訪れ、中国の原本を見た詳細、再構成した本の制作の契機について考察し、この書物の制作背景についても検討する。
◆Xiangming Chen
陳薌茗(チェン シャンミン)
Why Publishing Qing Art in Eighteenth-century Osaka?
Starting from the second half of the eighteenth century, many publishing projects that foreground Qing (1644 -1912) art appeared in the Japanese market. These include but are not limited to painting manuals that supposedly represent the transmission of Qing merchant-painters, who's who indexes listing artists of Qing China, and reproductions of Qing treatises on painting.Although these books were issued in all major publishing markets including Kyoto, Osaka, Edo,and Nagoya, the Osaka-based Kenkadō (1736-1802) and his associates occupied a unique place in promoting the art of Qing.In this presentation, I propose that Kenkadō and his affiliates capitalized on their access to Qing sources and posed as the authority of up-to-date Chinese art. To do so, they selected, interpreted,and constructed the art of Qing that shows an alignment with rather than a rupture from existing literati narratives in Japan and their modes of visual representation. Their involvement in the publications on Qing art reflect a conscious construction that took place in Osaka in the second half of the eighteenth century.
18世紀大坂における清代芸術関連出版物の意義
18世紀後半以降、清代(1644-1912)芸術を前面に押し出した出版物が日本の市場に数多く登場した。その中には、来舶清人の伝授した絵画様式を表すと考えられる画譜、清の書画家の人名録、清の画論や画史の和刻本などが含まれる。これらの書物は、京都、大坂、江戸、名古屋など主要な出版地で発行されたが、大坂を拠点とする木村蒹葭堂(1736-1802)とその周辺の人々は、清の芸術を広める上で特筆すべき地位を占めていた。本発表では、蒹葭堂とそれに連なる人々が清の情報へのアクセスを最大限に生かし、当時最新の中国の芸術についての権威であると自負していたであろうと提案したい。そのために彼らは、日本に既存の文人的(あるいはそれに関する)記述や視覚的表現様式との断絶よりも、むしろ整合性を示すような選択、解釈、構成をしたと考える。18世紀後半の大坂における意識的な構築が、彼らが関与した清朝芸術についての出版物に反映されていることを示したい。
2024.06.21上方Salon workshop(Member Only)